Aeroportul lui Setea și Buda – Decolarea

aeroportul din baia mare

În ianuarie 2016, Zetea și Buda organizează o conferință de presă în care anunță că, din cauza conțiilor meteo, încă nu se pot începe lucrările la reabilitarea aeroportului și că s-a pierdut finanțarea din fonduri europene pentru că s-a depus proiectul cu întârziere și au fost contestații la câștigătorul licitației. Consiliul Județean o să ceară finanțare de la Guvern iar durata lucrărilor e estimată la 2 ani din cauza complexității lor. Recalibrarea echipamentelor de navigație depinde de Romatsa și poate dura alte câteva luni. În primă fază se preconizează doar reluarea curselor interne. Pentru a avea curse internaționale e nevoie de o nouă investiție în echipamente care să permită operarea aeuronavelor mediu-curier și finanțarea trebuie votată de Consiliul Județean. În plus, e nevoie de o decizie de Guvern pentru a putea securiza incinta aeroportului și e greu de estimat cât durează circuitul actelor pe la diversele ministere care trebuie să dea avizul.

Stați frumos că așa ceva nu s-a întâmplat. Politrucii adevarăți nu au capacitatea de face o analiză obiectivă în urma căreia să-și recunoască greșelile și să reevalueze situația. Obiectivul lor e să dea impresia că lucrează, să țină vie speranța și să nu vină niciodată cu scuze ci tot timpul să pară că noua promisiune nu mai are nicio legătură cu promisiunea anterioară care nu mai poate deveni realitate. Sigur că e greu de spus dacă mint sau dacă vorbele lor sunt rezultatul incompetenței.

Haideți să vedem ce lucruri trăznite au fost spuse în ultimii 3 ani și să începem cu o declarație recentă a domnului Zetea.
La sfârșit de februarie 2018, Zetea cică îi dă un avertisment lui Buda care s-ar fi hazardat să promită că în mai-iunie o să fie zboruri interne:
„L-am văzut pe domnul director Buda vorbind foarte mult în presă în perioada asta deși eu i-am spus că nu o să vorbesc public despre reluarea zborurilor acolo decât când o să văd avionul efectiv pe pistă. L-am văzut, în schimb, pe domnul director vorbind, dând anumite termene. Așadar, având în vedere acest efort financiar pe care Consiliul Județean Maramureș îl face la începutul acestui an pentru a asigura salariile, mult mai mult decât anul trecut, pentru a asigura achiziționarea echipamentelor, pentru a plăti în continuare lucrările efectuate acolo, domnule director o să vă ținem răspunzător până la urmă de acest calendar pe care l-ați prezentat public. Dumneavoastră ați spus că în luna mai-iunie a acestui an că vom avea zboruri interne, probabil cu Tarom, pe aeroportul Maramureș. Așadar o să vă ținem responsabil. O să veniți în fața plenului consiliului județean să vă lăudăm dacă faceți acest lucru dar o să vă și ținem responsabil într-un alt mod dacă nu o să reușiți acest lucru”

YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=YdPgEG4naRw

Aeroportul a devenit operațional din 21 iunie și primul zbor intern o să aibă loc în data de 6 septembrie. Zetea l-a „ținut responsabil” pe Buda de l-a rupt.

Prin aprilie 2015, Dorin Buda spunea că: „La sfârșitul lunii aprilie va demara procedura de licitaţie. Ne încadrăm în timp şi bani. Toate lucrările trebuie finalizate până la finele acestui an. E obligatoriu, fiind vorba despre fonduri europene”

La final de octombrie 2015, Ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica încă spera la finanțare: „Cred că săptămâna viitoare putem semna contractul de finanţare a Aeroportului internaţional Baia Mare. …sper ca şi la Aeroportul internaţional Baia Mare să se finalizeze lucrările contractului de finanţare, chiar dacă lucrările pe partea de execuţie se află în procedură de contestaţie. Am înţeles că săptămâna viitoare urmează să aibă un răspuns în instanţă şi sper să se şi finalizeze lucrările, ca din 2016 să beneficiem de alte fonduri…”

Contractul de execuție a lucrărilor este semnat în decembrie 2015, finalizarea lucrărilor e decalată pentru 30 iunie 2016 dar încă nu există îngrijorare pentru pierderea fondurilor: „Luni, 21 decembrie, dau ordinul de începere a lucrărilor. Vom începe proiectarea şi o parte din lucrări dorim să le efectuăm până la sfârşitul anului şi să achiziţionăm materialele ce ne sunt necesare pentru că, fiind cheltuiala eligibilă, până la 80% din materialele care se găsesc pe şantier vor fi decontate până la finele anului. … Există o listă permanentă, care se actualizează la nivelul Autorităţii de Management de la Ministerul Fondurilor Europene cu proiectele care se fazează. Vom fi incluşi şi noi, alături de aeroportul din Satu Mare, drumuri, canalizări, alte proiecte de infrastructură, care nu se pot finaliza până la sfârşitul anului. Acestea vor fi fazate, în sensul decalării termenului final de execuţie şi decontarea cheltuielilor până la 30 iunie 2016”

Septembrie 2016, doamna deputat Cornelia Negruţ publică un comunicat de presă care conține răspunsuri ale ministrului Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, la întrebări legate de situația aeroporului. Pe scurt:
– „întârzierile în realizarea investiţiei provin din semnarea cu întârziere a contractului de lucrări (programată la 13.11.2015 şi efectivă la 16.12.2015, din cauza contestaţiilor) şi devansarea implicită a datei de finalizare programată (iniţial 15.01.2016, actualizată 20.05.2016)”
– la data de 14 aprilie 2016: „progresul fizic al execuţiei de lucrări, conform calendarului, trebuia să fie la 63,11%, iar acesta se încadrează, în realitate, la 2,40%”
– „În condiţiile în care perioada de eligibilitate a cheltuielilor efectuate din fonduri europene nerambursabile aferente Programului Operaţional Sectorial Transport 2007 – 2013 s-a încheiat la 31.12.2015, finanţarea finalizării investiţiei trebuie asigurată de la bugetul local, în concluzie, nu există alocări de la bugetul de stat pentru anul 2016, pentru finanţarea acestui proiect.”
– „Ministerul Fondurilor Europene a informat beneficiarul cu privire la imposibilitatea fazării acestui proiect. … Una din condiţiile acordării finanţării nerambursabile în cadrul POS-Transport a fost ca obligaţiile de plată cu implementarea proiectului ce vor interveni ulterior datei limită de eligibilitate a cheltuielilor – 31.12.2015 – să intre în sarcina bugetului beneficiarului, fiind solicitată în acest sens o declaraţie pe propria răspundere din partea fiecărui aplicant (Anexa XVI la Ghidul Solicitantului), declaraţie care a fost depusă şi de către Aeroportul Internaţional Baia Mare.”
Răspunsurile complete le găsiți aici http://www.cdep.ro/relatii_publice/site2015.text_presa?pid=12357

La sfârșit de septembrie 2016, Ghinea vizitează șantierul și se pune și el pe dat declarații: „Am toată admirația pentru oamenii curajoși care demarează o investiție până să intre în posesia fondurilor necesare. Lucrarea e într-un stadiu evoluat și sunt convins că vom identifica o măsură prin care să prindem la bugetare investiția aeroportului internațional Baia Mare”. A mai fost ministru timp de o lună și nu a putut face nimic…
Buda nu scapă ocazia să promită zboruri: „Lucrarea este 90% efectuată, urmând a fi finalizată la sfârșitul lunii octombrie. Se lucrează la parametrii stabiliți conform contractului stabilit de beneficiar, și cred că dacă toate investițiile programate sunt în ritm până la sfârșitul anului, aeroportul din Baia Mare se redeschide pentru cursele interne și externe”.

10 noiembrie 2016, Gabriel Valer Zetea anunță că aeroportul e 99% gata:
„Am participat la o întâlnire tehnică la Aeroportul Internaţional Baia Mare, unde toţi cei implicaţi în finalizarea proiectului de reabilitare a pistei şi-au sincronizat calendarele şi graficul de lucrări. Vorbim, astăzi, de un procent al lucrărilor finalizat în proporţie de 99%. Am ajuns, în sfârşit, la partea de reabilitare a instrumentelor specifice aviaţiei. … Deşi foarte puţină lume a avut încredere în acest proiect, sper ca, în două – trei luni, să vorbim despre Aeroportul Internaţional Baia Mare ca fiind principala poartă de intrare în Maramureş”

Va urma?!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*